Intentant ser optimistes i deixant de banda la crisi político
econòmica social i lingüística que patim, ens centrarem en el tema
que ha provocat que encara tengui interès i il·lusió per seguir
formant-me i convertir-me en una millor mestra dia a dia: la millora
del rendiment dels alumnes.
La “recent” incorporació del concepte de CB ha fet que els
professionals que ens dedicam a l'educació facem una reflexió sobre
el què feim dins l'aula i com ho feim. Pedagogs i pensadors tant
actuals com de fa segles reflecteixen en els seus discursos que un
bon mestre és aquell que té com a objectiu no només acomplir un
currículum sinó fomentar l'esperit crític en els seus alumnes.Per cultivar-lo necessitam anar adquirint i un cert domini del llenguatge.
Com ho feim?
En primer lloc tenir present que els protagonistes són els alumnes i
les seves necessitats immediates, tant intel·lectuals com
emocionals.
Llavors tenir a l'abast un rebost ple de recursos, no deixar-nos
arrossegar pel criteri de les editorials, encertat o no, els llibres
són un recurs més, mai l'únic. És aquí on apareixen les TIC, com
a un recurs, instrument, suport o eina sempre i quan serveixin per a
millorar la capacitat de resposta de l'alumne cap al seu aprenentatge
millorant així el seu rendiment.
Els horaris, espais i altres aspectes organitzatius també són
bàsics per implementar noves metodologies.
Com a darrer punt però no menys important, la formació del
professorat és fonamental per provocar reflexió i acció dins
l'aula.
Tal i com hem comentat anteriorment, les TIC són un recurs més que
no poden substituir el contacte directe entre les persones, però
poden ajudar a enriquir aquests entorns d'aprenentatge. Pel que fa a
la integració de les TIC a l'àrea de llengua... tot són
avantatges. Les eines TIC ens permeten treballar tots els aspectes
bàsics: comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i
expressió escrita. Amb aquestes eines, per una banda tenim un banc
de recursos infinits per millorar les habilitats comunicatives de
l'alumne, ja siguin vídeos, jocs, podcasts... I per l'altra tot un
conjunt de programes o aplicacions per facilitar l'adquisició de la
competència lingüística, per exemple, audacity, editors de text
col·laboratius (piratepad, sync.in, googledocs, typewith.me...).
La idea és que aquest curs de formació m'ajudi a conèixer més
eines i estratègies i aprengui quina és la millor manera
d'utilitzar-les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada